Υφυπουργός υποδομών και μεταφορών Κυρία Χριστίνα Αλεξοπούλου Συνέντευξη στη ΒΡΑΔΥΝΗ της Κυριακής: Ανανεώνεται ο στόλος με 1.300 νέα λεωφορεία
Συνέντευξη στη ΒΡΑΔΥΝΗ της Κυριακής: Ανανεώνεται ο στόλος με 1.300 νέα λεωφορεία
Κυρία Υπουργέ, είστε μια νέα γυναίκα η οποία, πριν την εκλογή της στη Βουλή για πρώτη φορά το 2019, είχε εργαστεί για πάνω από 20 χρόνια ως Πολιτικός Μηχανικός και επιχειρηματίας. Είστε δηλαδή ένας άνθρωπος της αγοράς και από τον Ιούνιο γίνατε Υφυπουργός Μεταφορών, αναλαμβάνοντας ένα χαρτοφυλάκιο με πολλή δουλειά. Το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, στην πολιτική ηγεσία του οποίου πλέον ανήκετε, αποτελεί μια ακόμα πρόκληση για εσάς, ή έναν οικείο χώρο;
Ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης μου έκανε τη μεγάλη τιμή να μου αναθέσει τις Μεταφορές, έναν τομέα κρίσιμο και ταυτόχρονα χρήσιμο, τόσο στην εθνική οικονομία, όσο και στην ελληνική κοινωνία συνολικά. Το εύρος και η περιπλοκότητα των ζητημάτων που χειριζόμαστε είναι πράγματι τεράστια. Είναι όμως και ένας πολύ ενδιαφέρων τομέας.
Πέραν τούτου, η επαγγελματική εμπειρία βοηθάει στο να αντεπεξέρχεται ο κάτοχός της σε οποιοδήποτε αντικείμενο. Ένας σύγχρονος πολιτικός, πρέπει να μπορεί να αναλάβει επιτυχώς ό,τι του ζητηθεί.
Αυτές τις ημέρες έχει έλθει πάλι στην επικαιρότητα η κλιματική αλλαγή. Είδαμε, για παράδειγμα, πόσο καταστροφική μπορεί να αποβεί, μετά τις μεγάλες πυρκαγιές που πλέον συμβαίνουν συχνά, αλλά και με τις υψηλές θερμοκρασίες. Πώς μπορεί το δικό σας υπουργείο να συμβάλλει στην προστασία του περιβάλλοντος;
Το Υπουργείο μας ενισχύει την ανάπτυξη πράσινων υποδομών και μεταφορών, όπως τόνισε και ο Υπουργός Χρήστος Σταϊκούρας, κατά τις προγραμματικές δηλώσεις στη Βουλή. Μεταξύ άλλων, προωθούμε την αεριοκίνηση, την ηλεκτροκίνηση και την υδρογονοκίνηση σε δημόσια και ιδιωτικά οχήματα, ανανεώνουμε τον συγκοινωνιακό στόλο σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη με 1.300 νέα λεωφορεία αντιρρυπαντικής τεχνολογίας και υλοποιούμε 63 μεγάλα αρδευτικά έργα σε όλη τη χώρα. Η προστασία του περιβάλλοντος βρίσκεται στην κορυφή των προτεραιοτήτων μας.
Οι πυρκαγιές του Ιουλίου, εκτός από μεγάλες καταστροφές, προκάλεσαν επίσης προβλήματα στις υποδομές και στις συγκοινωνίες. Τι είχατε να αντιμετωπίσετε και πόσο έτοιμοι είμαστε;
Σίγουρα ο κρατικός μηχανισμός οφείλει να προετοιμάζεται και αυτό κάνουμε ως κυβέρνηση. Ας μην ξεχνάμε ότι φέτος έχουμε συγκεντρώσει ακόμα μεγαλύτερες δυνάμεις πυρόσβεσης και εναερίων μέσων. Αλλά, όπως δείχνει η εμπειρία δεκάδων χωρών στην Ευρώπη και στον υπόλοιπο κόσμο, οι πυρκαγιές και, γενικότερα, οι μεγάλες φυσικές καταστροφές, ενίοτε υπερβαίνουν τις δυνάμεις οποιασδήποτε κρατικής μηχανής, όση προετοιμασία και αν έχει γίνει. Το βλέπουμε ακόμα και σε χώρες όπως οι ΗΠΑ, η Γαλλία και η Αυστραλία, με πολύ μεγαλύτερες δυνατότητες από τις δικές μας. Στην Ελλάδα, τον Ιούλιο, αντιμετωπίσαμε σχεδόν 1.500 πυρκαγιές, εκ των οποίων πάνω από 650 σε 10 μόλις ημέρες. Οι κρατικές υπηρεσίες, η Πολιτική Προστασία, η Πυροσβεστική, η Αστυνομία, μαζί με χιλιάδες εθελοντές, έδωσαν και δίνουν τεράστια μάχη όλον αυτόν τον καιρό και τους αξίζουν θερμά συγχαρητήρια. Η ετοιμότητα όμως δεν αφορά μόνο στην αντιμετώπιση τέτοιων και τέτοιας έκτασης φαινομένων, αλλά και στην ταχύτητα επούλωσης των πληγών που αναπόφευκτα αφήνουν πίσω τους. Ως κυβέρνηση, είμαστε απόλυτα προσηλωμένοι στον σκοπό αυτό και λαμβάνουμε άμεσα μέτρα στήριξης, όπου χρειάζεται.
Οι συγκοινωνίες μας, πάντως – και ανεξαρτήτως πυρκαγιών – εξαιρουμένων των μέσων σταθερής τροχιάς, είναι κατά γενική ομολογία γερασμένες. Πότε θα δούμε την εικόνα αυτή να αλλάζει;
Η εικόνα αυτή αλλάζει ήδη, σταδιακά. Ανέφερα προ ολίγου την προμήθεια των 1.300 νέων λεωφορείων, εκ των οποίων τα πρώτα 250 παραλαμβάνονται άμεσα, στις αρχές του 2024. Πέραν τούτων δίνουμε κίνητρα για την ανανέωση του στόλου των αστικών και των υπεραστικών ΚΤΕΛ, ενώ ολοκληρώνεται η κατασκευή του Μετρό στη Θεσσαλονίκη και συνεχίζεται η επέκταση της Γραμμής 4 στην Αθήνα. Ελέγχουμε επίσης την ποιότητα των υπαρχόντων συγκοινωνιακών υπηρεσιών.
Όλα αυτά είναι περίπλοκα έργα, που εξελίσσονται με βάση τον σχεδιασμό της πρώτης μας τετραετίας, τον οποίο διευρύνουμε ήδη και προχωράμε δυναμικά, σε όλα τα επίπεδα.
Όντως, αρκετά μεγάλα έργα, όπως αυτά που αναφέρατε, βρίσκονται σε εξέλιξη και μάλιστα είδαμε προεκλογικά τον πρωθυπουργό να επισκέπτεται εργοτάξια σε όλη τη χώρα. Σε ποιο στάδιο υλοποίησης βρισκόμαστε;
Αυτό που μας ενδιαφέρει όλους, ως πολίτες, είναι να εξελίσσεται ομαλά η υλοποίηση, ώστε κάθε έργο να παραδίδεται όπως έχει προγραμματιστεί. Υπάρχουν λοιπόν μεγάλα έργα που θα ολοκληρωθούν εντός των επόμενων μηνών, όπως για παράδειγμα το Μετρό Θεσσαλονίκης, που θα ξεκινήσει να λειτουργεί το 2024 και άλλα, όπως η νέα εθνική οδός Πατρών-Πύργου, που θα παραδοθεί στην κυκλοφορία το 2025. Γενικότερα, η χώρα τα τελευταία 4 χρόνια έχει μετατραπεί σε ένα απέραντο εργοτάξιο, δίνοντας δουλειά σε όλον τον τεχνικό κόσμο και σε πολλούς συμπολίτες μας σε συναφή επαγγέλματα, ενισχύοντας την ανάπτυξη και συνειφέροντας σημαντικά στην εθνική οικονομία.
Αναφερθήκατε προηγουμένως στην ποιότητα των συγκοινωνιακών υπηρεσιών. Πριν από μερικές εβδομάδες έλαβε ευρεία δημοσιότητα το ταξίδι σας με το τρένο προς τη Θεσσαλονίκη, κατά το οποίο σας είδαμε να επικοινωνείτε με την εταιρεία σχετικά με την έλλειψη κλιματισμού. Θα σας βλέπουμε να το κάνετε συχνά αυτό;
Ως αρμόδια Υφυπουργός Μεταφορών, και ως πολίτης που χρησιμοποιεί τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς, θα συνεχίσω να ταξιδεύω με αυτά, τόσο για τις δικές μου ανάγκες μετακίνησης, όσο και για να προωθώ τις απαραίτητες βελτιωτικές κινήσεις, όπου είναι εφικτό. Πράγματι λοιπόν πήγα πρόσφατα στη Θεσσαλονίκη για υπηρεσιακούς λόγους, μαζί με τον Γενικό Γραμματέα Μεταφορών και με συνεργάτες μου. Διαπιστώσαμε το πρόβλημα που αναφέρατε και, αφού ενημερωθήκαμε από το προσωπικό της αμαξοστοιχίας, επικοινωνήσαμε με την εταιρεία. Δεν είχα σκοπό να δημοσιοποιήσω το συγκεκριμένο περιστατικό, αλλά κάποιος συμπολίτης μας τράβηξε βίντεο και το ανέβασε στα social media, κάνοντάς το ευρύτερα γνωστό.
Στην ευρύτερη προσπάθειά σας για αναβάθμιση των συγκοινωνιών και των μεταφορών, θεωρείτε σύμμαχο την τεχνολογία; Για παράδειγμα, διαβάσαμε πρόσφατα μια ενδιαφέρουσα ομιλία σας περί Τεχνητής Νοημοσύνης. Ποια εφαρμογή μπορεί να έχει στο δικό σας υπουργείο;
Οπωσδήποτε, η τεχνολογία είναι στενός μας σύμμαχος, στην προσπάθεια που κάνουμε για καλύτερες υπηρεσίες προς τον πολίτη και για την ενίσχυση της εθνικής οικονομίας. Το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών έχει, από την προηγούμενη τετραετία, πρωταγωνιστικό ρόλο στην ψηφιοποίηση των εγγράφων και των διαδικασιών του, κάτι που ήδη συνεχίζουμε και διευρύνουμε. Όσον αφορά ειδικότερα στην Τεχνητή Νοημοσύνη, από τον περασμένο χρόνο έχει λάβει χώρα μια πραγματική επανάσταση, μικρό μόνο μέρος της οποίας αντιπροσωπεύουν εργαλεία που ήδη χρησιμοποιούνται ευρέως, όπως το ChatGPT.
Σκεφτείτε πόσο θα βοηθήσει όλη αυτή η πρόοδος τομείς όπως η αυτόνομη οδήγηση και, κατ’ επέκταση, η οδική ασφάλεια, που μας ενδιαφέρει πολύ. Στο Υπουργείο μας εξετάζουμε ήδη προτάσεις ενσωμάτωσης τέτοιων τεχνολογιών, αρχικά για τη διευκόλυση της επικοινωνίας με τους πολίτες. Πααράλληλα, τα Intelligent Transportation Systems, τα Συστήματα Ευφυών Μεταφορών όπως τα λέμε στην Ευρωπαϊκή Ένωση, βρίσκονται ψηλά στον κατάλογο προτεραιοτήτων μας.
Όσον αφορά στην κεντρική πολιτική σκηνή, ποια είναι η γνώμη σας για την Αξιωματική Αντιπολίτευση; Ο ΣΥΡΙΖΑ αυτήν την εποχή βρίσκεται σε περιδίνηση, αναζητώντας αρχηγό, ενώ προέρχεται από δυο συνεχόμενες βαριές ήττες. Πιστεύετε ότι το κόμμα της αξιωματικής αντιπολίτευσης θα βρει τον βηματισμό του;
Με πολύ σεβασμό προς τους θεσμούς, θα σας πω ότι αυτό είναι εσωτερικό ζήτημα του ΣΥΡΙΖΑ, το οποίο δεν θα ήθελα να σχολιάσω επί της ουσίας. Το αναμενόμενο είναι ότι, όπως συμβαίνει με κάθε κόμμα σε παρόμοια κατάσταση, αργά ή γρήγορα θα υπάρξει νέα ηγεσία και τότε θα μπορούμε να σχολιάσουμε την πολιτική κατεύθυνση που θα ακολουθήσει. Η δημοκρατία μάς χρειάζεται όλους και μια υγιής Αξιωματική Αντιπολίτευση είναι απαραίτητη για τη χώρα.
Ας κλείσουμε με μια αναφορά στον νομό σας. Τι θεωρείτε ότι λείπει περισσότερο από την Αχαΐα στον τομέα των υποδομών και των μεταφορών; Η ολοκλήρωση του έργου Πάτρα – Πύργος;
Η νέα εθνική οδός Πατρών-Πύργου είναι όντως έργο απαραίτητο για ολόκληρη τη Δυτική Ελλάδα, που χρειάζεται ένα σύγχρονο και ασφαλή αυτοκινητόδρομο, για τις μετακινήσεις, τις μεταφορές και την οικονομική της ανάπτυξη. Θα έπρεπε να έχει ολοκληρωθεί εδώ και δεκαετίες. Κατά την πρώτη μας τετραετία καταφέραμε να το βγάλουμε από το τέλμα στο οποίο το είχε οδηγήσει η προηγούμενη κυβέρνηση και πλέον προχωράει με γρήγορους ρυθμούς, ώστε να παραδοθεί σε κυκλοφορία σε λιγότερο από 2 χρόνια. Αλλά δεν είναι μόνο ο νέος αυτοκινητόδρομος. Το κυβερνητικό μας πρόγραμμα για τον νομό περιλαμβάνει πάνω από 80 έργα, συνολικού προϋπολογισμού 3,7 δισ. Ευρώ. Στα επόμενα χρόνια, η Αχαΐα κυριολεκτικά αλλάζει πρόσωπο!
Σχόλια
Δημοσίευση σχολίου